נהיגת חורף בטוחה
בחורף, תנאי הכביש עלולים ליצור תנאים שיסכנו את בטיחות הנסיעה.
הנה מספר טיפים שיעזרו לכם להגיע הביתה בבטחה, גם בחורף.
מה עושים כאשר הגשם מתחיל בזמן נסיעה
- ראשית מומלץ לשנות את ההתייחסות לכביש ולסביבה. לנהוג ברוגע ובנינוחות, להתרכז יותר בנהיגה ולהשתדל להימנע משיחות טלפון (גםבדיבורית).
- האט את רכבך. זהו הכלל הבסיסי ביותר בנהיגה בגשם. נהיגה איטית יותר מאפשרת לך שליטה טובה יותר ומאפשרת עצירה בטווחים קצרים יותר.
- מומלץ להקדים את שעת היציאה- בגשם,ממולץ לצאת גם שעה יותר מוקדם. הנסיעה בחורף זהירה ואיטית יותר ויש יותר פקקים.
- אורות דרך - הדלק את אורות הרכב בכל שעות היום. החשיבות העיקרית היא שיפור הנראות של מכוניתך ולא של ראייתך (כמובן עפ"י חוק 1.11 - 31.3 בכל שנה).
- זהירות בצמתים - פני האספלט בצמתים עלולים להיות מלוכלכים משמן וחול והתוצאה היא כביש חלקלק. לכן יש להקפיד לפנות באיטיות ובזהירות ולהימנע מפעולות שאינן הדרגתיות, דוגמת עצירת חירום, עצירה פתאומית או פניה במהירות מוגברת.
- כביש עירוני - הפחת את מהירותך כ- 30% או יותר, תלוי בעומצת הגשם. (במקום 50 קמ"ש 35 קמ"ש).
- כבישים בין עירוניים ודו סיטריים - גם בכבישים אלו יש להאט את המהירות ב- 10-20% לפחות.
- כבישים לא מוכרים- האט את הקצב עוד יותר. הכרת כבישים היא חלק מרכזי בבטיחות. נסיעה בנתיב לא מוכר בגשם מסוכנת ביותר.
- שמור מרחק- הגדל את המרחק בין מכוניתך למכונית שלפניך. מרחקי הבלימה גדלים במאות אחוזים. עליכם להקפיד על מרחק בלימה מתאים למהירות הנהיגה.
- שמור על נתיב- הימנע מהחלפת נתיבים. הראות גרועה, הכביש חלק ובכל תמרון מיותר גדל הסיכוי לתאונה.
- שלוליות- השתדל להימנע מכניסה לשלוליות. אם אינך יודע מה עומק השלולית, אתה עלול לגלות שהיא גבוהה מגובה סף הדלת של מכוניתך. מים הניתזים לעבר המנוע עלולים להזיק למערכות חשמליות. הצמיגים אינם יכולים לנקז את כמות המים בשלוליות ולכן קיימת סכנה לאיבוד אחיזה. אם בכל זאת נכנסת לשלולית עשה זאת במהירות איטית ביותר. המים גם מרטיבים את מערכת הבלמים ומפחיתים את יכולת הבלימה. ניתן לייבשם באמצעות לחיצה על דוושת הבלם ולהחזיר להם את יכולת הבלימה המלאה.
עצות טכניות לנהיגה בגשם
- בדוק צמיגים - על כביש רטוב ומוצף תפקידם של החריצים בצמיגים הוא לנקז את המים. על מנת שפעולתם תהיה יעילה, החריצים צריכים להיות בעומק 2.5 מ"מ או יותר. כאשר פעולת הניקוז אינה יעילה מים מצטברים בין הצמיג לכביש והמכונית "שטה כיאכטה" על פני המים, במקום לנסוע על האספלט. במצב שכזה אין לנהג שליטה על המכונית והוא לא יכול לשלוט בהיגוי, לבלום או להאיץ. לכן חשוב מאוד לבדוק צמיגים!!
- הקפד על להבי מגבים תקינים- יש להחליף מגבים אחת לשנה. מגבים לא תקינים משאירים סימנים על החלון המקשים ומעוותים את הראות בכל שעות היממה ובמיוחד בלילה.
- תאורה- הקפד לתקן את תאורת המכונית בכל הפינות. התאורה מסמנת את גבולות המכונית לנהגים אחרים ומסייעת בנסיעה, בעיקר בתנאים קשים. רצוי גם לבדוק שהמצבר תקין מאחר וצריכת החשמל ברכב גוברת.
- מערכות אוורור- מערכת אוורור ומיזוג טובה מבטיחה שמירה על חלונות יבשים מאדים ומאפשרת ראייה תקינה לכל הכיוונים. במידה ומערכות האוורור אינן תקינות, רצוי לתקן את מערכות האוורור בתחילת החורף.
- הגה - בחורף מומלץ להתייחס להגה באופן מאוד מודע וכמו בכל עונות השנה, מומלץ לוותר בהזדמנות זו על אחיזה חזקה מידי בגלגל. פעמים רבות משתמשים בהגה כמשען, תמיכה בזמן בלימה או מעקה אחיזה בעת האצה. הדבר אסור בתכלית האיסור!! יש לאחוז בעדינות, בנינוחות, מה שיאפשר לנו לתפעל אותו טוב יותר, להרגיש מה עושים הגלגלים, להיכן הם מופנים, איזה כוחות פועלים עליהם ובעיקר לנטרל השפעות על ההגה.
- בלימה - מה עושים כשהכביש רטוב - במיוחד בגשם הראשון? מאיצים בעדינות בתחילת הנסיעה ובמהלכה, מאיטים לפני פניות, בולמים בקלות ובמקרה הצורך - לסירוגין: לוחצים ומרפים מספר פעמים. מי שיש לו ABS ברכב לא בולם לסירוגין אלא בחוזקה (ולא להיבהל מרעידת הדוושה והרגל הבולמת). ה- ABS יעשה את מלאכת הבלימה לסירוגין. חשוב לשמור מרחק גדול יותר מהרכב שלפנים בכדי להצליח במניעת ההחלקה. גם עם ABS שומרים מרחק - ABS אינו מקצר את מרחק הבלימה.
נסיעה טובה ובטוחה!