זה הזמן לקנות רכב חשמלי בישראל: ניתוח הטרנדים והמגמות של השנה החולפת והצצה להתייקרויות העתיד מסמן הזדמנות למשפחות רבות. כיצד ישתנה השוק בארץ, איך ישפיע על הנהגים, ואילו דגמים מומלצים עבורכם?
אורן הדר
המחצית הראשונה של 2023 סימנה שיא עבור התחבורה החשמלית בארץ: נמסרו בה כ-28,400 רכבים חשמליים מכל הקטגוריות, כ-16.3% מכל המכירות בחציון. זהו זינוק של יותר מ-100% בהשוואה לאשתקד; ב-2022 כולה נמכרו בארץ רק 27,600 חשמליות. ב-2021, שנת החדירה של טסלה לשוק המקומי, עמד שיעור מכירת החשמליות על לא יותר מ-3.8% מכלל המסירות.
לא קשה לנחש מדוע חל הזינוק הזה: יוקר המחיה הישראלי לצד מחירי הדלק שמטפסים בהתמדה, מביאים משק בית ישראלי להוציא בממוצע יותר מ-10,000 שקל בשנה על דלק לכל מכונית שברשותו. רכב חשמלי מאפשר לחתוך באחת את ההוצאות הללו, עם עלויות חשמל שמקבילות לרכב רגיל שעושה יותר מ-50 ק"מ לליטר.
המאמר שלפניכם יספק תמונת מצב של השוק המקומי: מאפיינים, טרנדים ומגמות של רכב חשמלי בישראל, רגע לפני זינוק משמעותי במס רכישת החשמליות, שיגיע ב-2024. מי שולט בשוק, איך הגיע לשם, וכיצד תוכלו גם אתם ליהנות מהיתרונות של רכבים חשמליים?
המגמות שהובילו למהפכת הרכב החשמלי
עד לפני חמש שנים לערך, עמדו בפני הרכב החשמלי בכל שווקי העולם חסמים כמו טווח מוגבל, מחיר רכישה גבוה, זמני טעינה ארוכים והיצע דגמים מצומצם. כיום החסם היחיד הוא מגבלות האספקה: יש יותר ביקוש לרכבים חשמליים משיכולים היצרנים לבנות ולמכור ברווח.
סיבה אחת למהפכת הרכב החשמלי בשנים האחרונות היא התקדמות טכנולוגיות שחתכו משמעותית את זמני הטעינה והעלו את טווח הנסיעה כך שהמינימום הוא 300 ק"מ לטעינה. סיבה נוספת היא החדירה המהירה של מותגים סיניים לשווקי המערב שאילצה את היצרניות כולן להשיק דגמים חשמליים ולקדם אותם, ולהוריד את המחירים.
סיבה שלישית היא פעולת ממשלות ורגולטורים לעידוד רכישה, בידיעה שרכב חשמלי יסייע במשברי אנרגיה ואקולוגיה, . עד כדי כך, שבמדינות רבות נקבעו מועדי סיום מכירת רכב עם מנועי בנזין ודיזל: למשל, בבריטניה תיאסר מכירת רכב שאינו חשמלי עד 2030, בהמשך תיאסר גם מכירת מכוניות היברידיות. גם בארץ הוצגו יעדים לחישמול התחבורה, אם כי פחות מחייבים.
שוק הרכב החשמלי בישראל: מאפיינים ושחקנים מרכזיים
גם השוק הישראלי עבר שינויים רבים בשנים האחרונות והשנה האחרונה עיגנה היטב מגמה שהתחילה אשתקד. רכבים חשמליים סיניים הם המבוקשים והנמכרים ביותר בישראל. המכונית הנמכרת ביותר בקטגוריית החשמליות היתה ה-Atto 3 של BYD הסינית, עם יותר מ-33% מהמכירות בחציון. גם המקום השני שייך למותג סיני, ג'יאומטרי C של חברת ג'ילי. אחריה תמצאו את טסלה האמריקאית, שפרצה את הדרך למכוניות החשמליות בארץ.
איך עקפו הסינים את כל האחרים בארץ? כי רכב חשמלי סיני פותר את כל הבעיות המובנות של תחבורה חשמלית: זמני האספקה קצרים בהרבה משל דגמים ממדינות מתחרות, משום שסין החלה בחישמול התחבורה שלה שנים לפני קוריאה, יפן, אירופה וארה"ב. למעשה, עלויות הייצור שם יורדות בהתמדה, גם לאור משברי השבבים והרכיבים.
הוותק בייצור איפשר למותגים הסיניים להציע מגוון דגמים במחיר הרבה יותר נגיש משל יצרניות אחרות, בין היתר בשל המיקוד בייצור דגמים חשמליים; יצרניות אחרות שואפות למכור היברידיות ודגמי בעירה פנימית לצד רכב חשמלי ולכן מתחרות בדגמים של עצמן. בתחילה אף נטו להציע דגמים חשמליים רק בסדרות פרימיום כדי לשפר שולי רווח מכל מכירה.
מעבר לכך, תצורת הרכב החשמלי הפופולרית ביותר בארץ היא הקרוסאובר הקטן: ג'ילי, BYD, Cherry ויתר המותגים הסיניים המובילים מתמקדים בתצורה זו. ישראלים אוהבים את הצורה הג'יפונית, אך לא היתה להם אלטרנטיבה עד לאחרונה. אחת ההברקות שנחתו השנה בישראל היא פאנקי קאט מתוצרת אורה (Ora), מכונית קומפקטית חשמלית בעלת עיצוב מרהיב שמשלב אלמנטים מהסבנטיז וסטייל עתידני מיוחד; עיצב אותה עמנואל דרטה, בעברו המעצב הראשי של חברת פורשה. פאנקי קאט מוצעת בדגמים עם טווח של 310 ו-420 ק"מ, וכוללת שלל גימיקים נהדרים כמו אפליקציית הפעלה קולית, ויכולת הגדרת אזור אבטחה וירטואלי סביב המכונית שהיא חונה, שתדווח לכם על התקרבות גנבים.
רכב חשמלי בישראל: מבט לעתיד
מס הרכישה לרכב חשמלי יתייקר ב-2024, ואיתו הדגמים. זהו הגורם המשמעותי ביותר בקבלת החלטת רכישה ברגע זה. מדיניות המיסוי הירוק על כלי רכב, שנכנסה לתוקף ב-2009, נועדה לעודד רכישת מכוניות ידידותיות לסביבה. במסגרתה, מקבלים הנהגים הטבות מס ביחס לשיעורו המקסימלי אם יבחרו לקנות דגם שמזהם פחות. רכבים חשמליים, שאין ירוקים מהם, זכו עד השנה האחרונה למס רכישה של 10% בלבד, זאת לעומת מס רכישה העומד על כ-80% עבור רכב בנזין רגיל.
הקהל הצביע ברגליים והביקוש לרכב חשמלי זינק. ראתה המדינה כי טוב, וצמצמה את התמריץ. בשנת 2023 עלה המס ל-20% והחל מינואר 2024, המס יעלה ל-35%. כמו כן, תקרת סכום ההטבה ירדה השנה מ-75,000 שקל ל-60,000 שקל. הרעיון הוא להכניס יותר כסף למדינה, בהבנה כי הצרכן מחפש רכב חשמלי גם ללא תמריצים: הוצאות התיקונים והנסועה מכבידות בכיס, ורכב חשמלי אקולוגי הוא הפתרון הטוב ביותר. הצעד הזה ישפיע משמעותית על מחיר הרכב החשמלי בארץ. אלבר ממליצה לכם להקדים ולקנות רכב חשמלי לפני ההתייקרות, וזאת כדי ליהנות מהתנאים המועדפים.
הדגמים הסיניים ככל הנראה יצליחו לשמור על מתח מחירים על אף האתגרים. מחקר של BDO הראה שעלות ייצור רכב חשמלי אמריקאי טיפסה ב-20% מ-2015 ועד 2022, ובאירופה טיפס המחיר ב-14%. לעומת זאת, בסין הוא ירד ביותר מ-50% באותה התקופה. המותגים הסינים רואים בישראל נקודת זינוק טובה ושוק מבחן, ולכן ממשיכים להגיע לארץ ולנסות בה דגמים בתצורות חדשות. בשנה הבאה כנראה שנראה גם משפחתיות חשמליות - דגמי סדאן עם תא נוסעים גדול, תצורה בה ניתן למצוא בארץ רק דגמי פרימיום בימינו.
רכב חשמלי קונים באלבר
בסניפי אלבר תוכלו למצוא מגוון דגמים של רכבים חשמליים, לרבות רכישתם עם אפס קילומטר, ובתנאי מימון אטרקטיביים וגמישים במיוחד. כמו כן, לאור המצב הביטחוני מוצע שירות משלוח של הרכב החדש שלכם עד הבית בחינם. להלן שלושה דגמים מומלצים במיוחד שמוצעים באלבר כיום.
הפופולרית ביותר: Atto 3 של חברת BYD. הקרוסאובר החשמלי הקטן שהוא הנמכר ביותר בישראל (נכון ל-2023), ומציע אבזור בטיחות עשיר: מערכת תיקון סטייה מהנתיב, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט חכמה ועוד. תא הנוסעים נוח וסביבת הנהג עתידנית ואף כיפית. הטווח עומד על כ-420 ק"מ לטעינה, די והותר לכל משפחה.
לצעירים: פאנקי קאט של חברת Ora לצד הסגנון הייחודי, מציעה המיני הסינית אבזור עשיר מאוד ותא נוסעים יוקרתי ברמה אירופית, ובבטיחות היא אלופה; ב-2022 זכתה מטעם איגוד הבטיחות האירופי בתואר הרכב הכי בטוח בעולם בקטגוריית המשפחתיות הקטנות.
למשפחות: Tiggo של חברת Cherry זהו קרוסאובר גדול בעל שבעה מושבים, שמציע מרחב פנימי עצום ומערכות בטיחות מתקדמות ביותר, לרבות מערכת שמזהה רכב שחוצה מאחור, בקרת שיוט מתקדמת שיודעת גם לזחול בפקקים, וסביבת נהג מתקדמת במיוחד.
בשורה התחתונה, השוק הישראלי פתוח לחלוטין לרכב חשמלי, והנהג הישראלי רוצה מכונית משתלמת ובטיחותית שתחסוך לו כסף, אפילו אם לא הגיעה ממותג שהוא מכיר כל חייו. התזמון חשוב פה, ויטיב לעשות מי שיקנה רכבים חשמליים בישראל לפני קפיצת המחירים.